English lesson 7

Hör nu på go’ vänner så ska jag för er berätta. S och z. Kan ni? Jag har då aldrig haft en enda lärare som tagit upp det här. Varför kan man undra. Såhär är det i alla fall:

När uttalas s som s?

1 När ordet innehåller -ss, t. ex. lesson, miss. Det finns undantag men de är väldigt få. Dessert och possess är i alla fall två.

2 När ordet innehåller -c, t. ex. ice, advice.

3 När s står med tonlösa konsonantljud (f, k, p, s, t och th-ljudet som finns i exempelvis think),   t. ex. hips, ducks, still.

4 Oftast när ordet börjar på s, t. ex. sorry, sad.

När uttalas s som z?

1 När s skrivs med z, t. ex. zoo.

2 Ofta när ordet slutar på -es och därför i många pluralformer, t. ex. peaches.

3 När s står med tonande konsonantljud (b, d, g, j, l, m, n, r, v, w och ng-ljudet) samt alla vokaler (vars ljud alltid är tonande), t. ex. boys, friends.

Såja. Då vet ni.

Tillägg: Tänk på att det är ljudet som räknas. I boys t. ex. är det ljud som står närmast s ett j-ljud. Om du har svårt att skilja på tonlösa och tonande konsonantljud, känn på halsen. Om det ”durrar” är ljudet tonande.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till English lesson 7

  1. Ms Skild skriver:

    Det är så roligt att läsa om dina engelskalektioner! Jag kastas tillbaka drygt 20 år då jag läste engelska på universitetet.
    Just med s och z kommer jag ihåg att vi hade övningar i språklabbet och satt och spelade in oss och lyssnade efteråt. Läraren kunde gå in och lyssna på vilken elev som helst när som helst. Och var det något knasigt hörde man helt plötsligt hans förmanande röst i lurarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s